Waarom GHW de groenste intermediair van Nijmegen is

9 september 2020 -
Waarom GHW de groenste intermediair van Nijmegen is

Een assurantieadviesbureau is misschien niet het eerste bedrijf waar je aan denkt bij duurzaam ondernemen. Toch is die combinatie voor onze samenwerkingspartner GHW uit Nijmegen sinds vorig jaar heel belangrijk. Want wist je dat het goed verzekeren van zonnepanelen op je bedrijfspand vaak te laat gedaan wordt? Directeur Sander van Alphen legt uit hoe je dat wél goed kunt regelen en waarom GHW de groenste intermediair van Nijmegen is.

 

 

Duurzaamheid is al heel lang hot en maatschappelijk omarmd, vertelt Sander van Alphen. “Maar je moet als consument of bedrijf op de een of andere manier écht getriggerd worden om daadwerkelijk iets daarmee te gaan doen. Wij kregen dat definitieve zetje eind vorig jaar, tijdens de Week van de Stad in Nijmegen. Met Kerst hebben we daarom aan al ons personeel aangekondigd dat duurzaamheid vanaf dat moment een belangrijk onderdeel van ons beleid werd.”

Intern is GHW druk bezig om al haar processen te verduurzamen. Minder papier gebruiken, led-lampen, afval nog beter scheiden, elektrische auto’s: alle ‘standaardboxjes’ worden afgevinkt. Sander: “Maar wij zijn nog een stap verder gegaan. We willen de groenste intermediair van Nijmegen zijn. Dat doen we door een platform te lanceren voor zowel ons personeel als ons netwerk met allerlei duurzame challenges. Daarmee willen we de mindset én het gedrag van mensen veranderen.”

Sander: “Een van de challenges is bijvoorbeeld korter douchen. Mensen kunnen zich daarvoor inschrijven en meteen zien hoeveel CO2-uitstoot ze daarmee besparen, maar ook hoeveel geld hen dat bespaart. Op de homepage van de website komt te staan hoeveel CO2 alle mensen die meedoen samen besparen dankzij onze challenges. Zo proberen we de Earth Overshoot Day steeds verder naar achter te dringen.”

Duurzaam verzekeren

Op het gebied van duurzaamheid heeft GHW twee belangrijke diensten. Voor particulieren adviseren ze over de financiering van de verduurzaming van woningen. Sander: “Wij zoeken voor onze klanten uit welke financieringsmogelijkheden er zijn en hoe ze die het beste kunnen gebruiken. Veel mensen hebben namelijk geen idee welke opties er allemaal zijn om die duurzame aanpassingen met lage rente goedkoop te kunnen financieren.”

Voor de zakelijke klanten houdt GHW zich veel bezig met het adviseren over de verzekering van zonnepanelen. “Dat is namelijk heel belangrijk. Wij merken dat mensen veel te laat nadenken over de verzekering van zonnepanelen op een bedrijfspand. Vaak zelfs pas als ze er al op liggen. Maar verzekeraars stellen steeds hogere eisen aan bijvoorbeeld de installatie en montage van  zonnepanelen. Als een installatie te snel of niet nauwkeurig genoeg verloopt of niet gedaan wordt door een gecertificeerde partij, loop je het risico dat de verzekeraar van je pand de zonnepanelen niet mee wil verzekeren. En dan kun je ze weer van je dak afhalen.”

GHW pleit er daarom voor om bij nieuwe projecten zo snel mogelijk – liefst al aan de tekentafel – na te denken over de verzekering van zonnepanelen. Sander: “Want je kunt niet zomaar een ‘losse’ verzekering afsluiten voor de zonnepanelen. Wij weten precies welke eisen verschillende verzekeraars stellen en kunnen dus heel goed adviseren in hoe je aan die eisen tegemoet kunt komen. Als je dat vroeg in het proces al doet, is dat een stuk gemakkelijker.”

 Duurzaamheid als derde pijler

Ook in hun financieel advies wil GHW de pijler duurzaamheid een steeds grotere rol laten spelen. “Traditioneel gezien zijn prijs en kwaliteit altijd de belangrijkste factoren in een advies, maar we merken dat klanten ook steeds meer behoefte hebben aan duurzaamheid als derde pijler. Uiteindelijk willen we duurzaamheid dus stimuleren in ons netwerk, onze interne organisatie én onze core business: het financiële advies aan klanten. Op die manier hopen we echt een verschil te kunnen maken.”

×