Slimme energieoplossingen voor groene bedrijven

8 augustus 2020 -
Slimme energieoplossingen voor groene bedrijven

De elektrische toekomst van mobiliteit. Dat is waar onze samenwerkingspartner Rademakers Elektrotechniek zich mee bezighoudt. Het bedrijf biedt onder andere slimme laadoplossingen op maat voor elektrische auto’s. De vraag daarnaar is de laatste jaren flink gestegen en die trend zal nog wel even doorzetten, verwacht salesman Gert Verberk.

Eigenaar Gijs Rademakers is al 15 jaar actief in de regio Nijmegen. Gert: “Hij is een echte spin in het web op het gebied van laadoplossingen en andere duurzame ontwikkelingen. Ik ondersteun hem met de sales en het professionaliseren van het klantencontact.”

Rademakers is een jong, creatief en innovatief bedrijf, vertelt Gert. “Wij bieden echt een totaaloplossing aan als particulieren of bedrijven willen verduurzamen met een elektrotechnische installatie als laadpalen of zonnepanelen. Van oriëntatie tot installatie, noemen we dat. Eerst gaan we kijken welke mogelijke oplossingen er zijn. We onderzoeken ook altijd van welke subsidiemogelijkheden we gebruiken kunnen maken en we checken welk merk het beste bij onze klant past. Als de klant ons advies opvolgt, dan ondersteunen we niet alleen in de installatie, maar ook bij het onderhoud.”

Elkaar versterken

Het elektrotechniekbedrijf wil zoveel mogelijk samenwerken met andere organisaties in Nijmegen om een zo’n compleet mogelijk pakket aan diensten aan te kunnen bieden. YES Energie Advies is één van die samenwerkingspartners. Gert: “Als wij ondersteunen bij het plaatsen van zonnepanelen of andere energie-oplossingen, dan kan de inkoop van de energie bijvoorbeeld via YES lopen. Zo versterken we elkaar. We werken ook samen met verkopers van elektrische auto’s in Nijmegen. Als zij een elektrische auto verkopen, verwijzen ze de klant door naar ons voor een laadoplossing.”

Steeds groener

De vraag naar duurzame oplossingen blijft maar groeien, ziet Gert. “Bedrijven willen steeds groener worden. Soms uit principe of omdat het geld bespaart, maar marketingtechnisch kan het ook heel slim zijn. Veel bedrijven willen dat groene image graag hebben, omdat hun doelgroep dat ook belangrijk vindt. En daarnaast kunnen duurzame oplossingen als laadpalen voor bedrijven ook een manier zijn om zich in service te onderscheiden.”

Gert: “Denk maar aan horecabedrijven. Als mensen met een elektrische auto weten dat ze heel gemakkelijk kunnen laden bij dat restaurant, dan vergroot dat de kans dat ze een keer langs komen. Met die service kun je klanten aan je binden.” Gert noemt nog een ander voorbeeld. “In Nijmegen-Oost is het altijd lastig parkeren. Al helemaal als je ook nog een laadpaal nodig hebt. Een klant van ons speelt daar mooi op in door de laadpalen bij hun kantoor beschikbaar te stellen voor buurtgenoten. Daar scoor je ook punten mee.”

Trends

Steeds meer bedrijven willen niet alleen laadpalen, maar ook hun eigen bedrijfsauto’s verduurzamen. “Elektrische auto’s zag je altijd meer bij particulieren, omdat het aanbod daar ook beter op afgestemd is. Inmiddels zijn er steeds meer elektrische bedrijfswagens, zelfs busjes. Meer en meer bedrijven zien dit als een goede kans om nog een beetje groener te worden.”