YES Energie Advies helpt bedrijven niet alleen bij het verduurzamen van bijvoorbeeld hun pand, ze zijn ook een aanspreekpunt voor allerlei vragen die een bedrijf heeft over energiezaken. Zo ondersteunt YES bijvoorbeeld Café Jos Meesterschenkerij in Nijmegen. Eigenaresse Malu Evers vertelt over de samenwerking.
Café Jos Meesterschenkerij is niet zomaar een café. Voor de titel Meesterschenkerij moet je namelijk hard werken. “Mijn vader was in de jaren 80 een van de eersten die het vak meesterschenker omzette naar een caféformule. We zijn een combinatie tussen een toegankelijk buurtcafé en een goed geïnformeerde meesterschenkerij.” Malu nam in 2019 het pand officieel over van haar ouders en werkt sindsdien dus ook samen met YES Energie Advies.
Verduurzamen altijd in het achterhoofd
“Veranderingen doorvoeren in een café is altijd lastig. Iedereen wil graag dat het café hetzelfde blijft. Voor mij is het vooral heel belangrijk dat het gevoel dat hier hangt, de sfeer, voor mensen gelijk blijft”, vertelt Malu. Een van de grote veranderingen op het gebied van duurzaamheid was het aanleggen van zonnepanelen. “De panelen zijn een paar jaar geleden al aangelegd met hulp van YES, nog voordat ik eigenaar werd. Mijn vader was er erg blij mee. Verduurzamen is voor ons altijd een belangrijk onderwerp geweest, dus die zonnepanelen waren eigenlijk een hele logische stap.”
Eind 2019, snel nadat Malu de leiding bij Café Jos had overgenomen, besloot ze om, op advies van YES, een tweede verandering door te voeren, met opnieuw de duurzaamheid van het café in het achterhoofd. “Ik wilde nieuwe kozijnen laten plaatsen en tegelijkertijd overal dubbel glas laten installeren. Dat scheelt in de winter ontzettend veel stookkosten, waardoor we minder energie gebruikten. Zo sloegen we twee vliegen in één klap.” Malu maakte een afspraak voor in het voorjaar van 2020.
Corona slokte de buffer op
“Een dag voordat het installatiebedrijf langs zou komen voor de nieuwe kozijnen en het dubbel glas, moesten we vanwege corona dicht. Ik heb de afspraak toch door laten gaan, maar dat ging wel ten koste van de buffer van het café.” De coronacrisis heeft een grote invloed op het café gehad, waarbij Malu met haar strenge naleving van de regels zelfs nog het nieuws haalde. “Toen we begin dit jaar weer open mochten, wilde ik dat niet. De ziekenhuizen lagen vol, maar de terrassen konden weer open? Ik ben dicht gebleven.”
Borrelen met YES
Ondanks dat Café Jos al samenwerkte met YES voordat Malu de leiding overnam, heeft ze wel een rol gespeeld bij de start van de samenwerking. “Ik ben Arno Smulders op een netwerkborrel tegengekomen, waar we het eerste contact hebben gelegd. We werken nu nog steeds met hem samen.”
Malu vertelt dat YES veel meer voor Café Jos doet dan alleen het aanleggen van de zonnepanelen. “Eigenlijk wordt alles met betrekking tot de energiezaken geregeld door Arno en YES Energie. Als ik met een probleem zit, of vragen heb, kan ik gewoon bellen. Bijvoorbeeld als het gaat over afrekeningen met huurders, het overstappen van energieaanbieder of het checken van andere energiezaken. Ik vind het vooral heel prettig dat er dan gewoon iemand hier op de koffie komt, zodat we face-to-face het probleem kunnen bespreken. Ik waardeer het heel erg dat YES ook gewoon een aanspreekpunt is. Dat is voor mij een van de grote redenen dat ik me goed voel bij de samenwerking.” De investering in de zonnepanelen een paar jaar geleden is er eentje waar Malu nog steeds blij mee is. “Ik denk dat zonnepanelen je altijd een voordeel opleveren. Natuurlijk moet je ze eerst terugverdienen, maar we zien aan de cijfers dat ze dat ook doen. Het is geen kortetermijninvestering, maar het past wel heel goed bij het streven van Café Jos.” Als het aan Malu ligt, komen er nog meer verduurzamingen naar het café. “Ik ben me aan het voorbereiden op de keuzes die ik moet maken. Ik ben alleen bang dat we door de coronacrisis nog even moeten wachten met nieuwe grote investeringen.”