Toen Arno een paar jaar geleden terugkwam van een reis naar Nieuw-Zeeland, Australië en Bali met zijn vriendin, was zijn agenda leeg. Hij werkte al een tijdje voor zichzelf als trainer en coach, maar voor zijn reis had hij al zijn trajecten afgerond. “En toen belde Jasper”, vertelt hij. “Zijn bedrijf YES Energie Advies was groeiende en hij was op zoek naar nieuwe mensen. Of ik hem daarbij kon helpen. Dat deed ik wel vaker voor bedrijven: ondersteunen bij het vinden van personeel.” Arno zou drie maanden voor Jasper aan de slag gaan om zijn team uit te breiden. “Maar ik ben er nooit meer weggegaan.”
Nét dat beetje extra
Als accountmanager is Arno verantwoordelijk voor zijn eigen klanten. “Ik wil hen altijd zo optimaal mogelijk bedienen. In het begin ging dat vooral over de inkoop van energie bijvoorbeeld. Op dat gebied was toen nog heel veel te halen. Inmiddels zijn mijn klanten en accounts gegroeid en complexer geworden en ook de markt is veranderd. Duurzaamheid wordt steeds belangrijker.” Tegenwoordig ondersteunt Arno zijn klanten bijvoorbeeld vaak bij het aanschaffen van zonnepanelen of laadpalen. “Want daar komt heel veel bij kijken. Welke subsidiemogelijkheden zijn er en hoe kom je daarvoor in aanmerking? Welke installateur moet je kiezen? En wat levert het eigenlijk op? Dat zoek ik allemaal voor ze uit.”
Arno wil zijn klanten altijd nét een beetje meer bieden dan ze verwachten. “It’s all about expectations, zeg ik vaak. Als een klant een zonnepark wil, dan weet hij wel dat ik daarbij kan helpen. Maar ik wil dat hij achteraf zegt: ‘wauw, ik wist niet dat al die extra dingen er ook nog bij kwamen kijken en dat heb je allemaal voor mij geregeld. De klant volledig ontzorgen en optimaal bedienen met nét dat beetje extra.’ Dat vind ik het allermooist.”
Duurzaamheid wordt steeds belangrijker
Door zijn werk is Arno de laatste jaren meer bezig met duurzaamheid. “In ons eigen jaren 30-huis kan ik niet alle duurzame maatregelen toepassen die ik zou willen, maar ik ben er wel veel mee bezig. Ik denk dat we met z’n allen echt dingen moeten gaan veranderen. En niet iedereen kan zomaar alles aanpakken, maar er zijn genoeg opties. Elektrisch rijden bijvoorbeeld, of zonnepanelen op je dak. Of zorg gewoon dat je wat minder lang doucht of je regenwater opvangt. Pak wat vaker de fiets. Dat probeer ik zelf ook.”
Ook bij zijn klanten merkt Arno dat duurzaamheid steeds belangrijker wordt. “En dat is ook wat ik de komende jaren wil bereiken. Dat ik elke klant, groot of klein, optimaal kan ondersteunen in die transitie naar verduurzaming.” Hoe die transitie eruit ziet, verschilt natuurlijk per klant. “Voor een kleinere organisatie gaat dat misschien niet verder dan duurzaam inkopen. Maar ook daarmee maak je al een verschil. Voor grotere klanten worden warmtepompen straks waarschijnlijk heel interessant. En daar komen ook steeds meer subsidiemogelijkheden voor.”
Vrijwilligerswerk
Arno haalt niet alleen veel voldoening uit het helpen van zijn klanten bij YES Energie Advies, maar ook uit zijn vrijwilligerswerk bij het Ronald McDonaldhuis in Nijmegen. “Ook daar wil ik er altijd voor zorgen dat de gasten meer krijgen dan ze verwachten. Ze hopen op een slaapplek dichtbij hun zieke kind. Maar wij geven ze veel meer dan alleen dat bed. We bieden hen een thuis. We zorgen ervoor dat iedereen zich welkom en vrij voelt. Dat is ontzettend dankbaar werk om te mogen doen.”